zoekwoordanalyse

Het belang van een goede zoekwoord analyse

Wil jij meer organische bezoekers naar je website trekken? Dan is een zoekwoord analyse een goed startpunt. Met een zoekwoord analyse krijg jij de handvatten om je website qua content te verbeteren of aan te vullen. Maar wat is een zoekwoord analyse en waarom is deze zo belangrijk?

Een zoekwoord analyse of ook wel bekend als een zoekwoorden onderzoek en is een eigenlijk een onderzoek naar zoekwoorden waar jij eventueel op gevonden wilt worden. Een zoekwoorden onderzoek is eenvoudiger te maken in een marketing tool zoals SemRush en Ahrefs. Wij maken gebruik SemRush.

In dit onderzoek zijn een aantal gegevens belangrijk waaronder:

  • Het volume
  • Keyword difficulty
  • Trend

Deze gegevens vertellen je hoe moeilijk het is om op een bepaald zoekwoord te scoren, het volume op het zoekwoord en de trend van het zoekwoord. Een loungeset wordt bijvoorbeeld vaker gezocht in de zomer dan in de winter.

Verschillende soorten zoekwoorden

Er zijn twee soorten zoekwoorden. Long tail zoekwoorden en short tail zoekwoorden.

Een long tail zoekwoord is een zoekwoord dat uit twee of meer woorden bestaat.
– Een lederen grijze bank

Een short tail zoekwoord is een zoekwoord dat uit één zoekwoord bestaat.
– Bank

Het voordeel van een long tail zoekwoord is dat de zoeker echt op zoek is naar een specifiek item. In het voorbeeld hierboven kan de zoeker ook op zoek zijn naar een bank om een rekening te openen. Tevens is de concurrentie moordend op short tail niveau.

Ons advies is dan ook om te kijken naar de long tail zoekwoorden. Hier is veelal minder concurrentie en de bezoekers die je uit te zoekmachine krijgt zijn meer koopgericht.

Het zoekwoorden onderzoek

Het zoekwoorden onderzoek kun je uitvoeren in een tool zoals SemRush. Hier kun je een zoekwoord invoeren en hier komen dan allerlei verbasteringen uit van dat betreffende woord. Bij deze woorden zul je ook het volume etc zien.

Deze woorden kun je plaatsen in een lijst en deze kunt gebruiken om jouw content te schrijven!

Een zoekwoorden onderzoek is belangrijk omdat deze jou meer verteld over het zoekgedrag van jouw potentiële klant. Helaas kunnen we niet honderd procent zeker weten waar zij op zoeken. Zo’n onderzoek helpt hierbij en geeft jou iets meer houvast bij het schrijven van content.

zoekwoord analyse