Iedere onderneming, van start-up tot bestaande bedrijven hebben een marketingstrategie nodig. Iedere onderneming heeft er baat bij zo vaak mogelijk gezien en gevonden te worden. Juist hier komt een goede marketingstrategie aan te pas. In veel gevallen improviseren ondernemers en ontbreekt er een specifiek marketingplan voor zowel offline als online. Hoe werkt het en waarom is het zo belangrijk?
Hoe werkt het en waarom is het zo belangrijk?
Een marketingstrategie is de schakel tussen de markt en organisatie om vervolgens de doelgroep te benaderen met marketingelementen. Elke onderneming heeft een bedrijfsstrategie en een marketingstrategie heeft hier een groot aandeel in. Hoe zet je deze neer en gebruik je de input van het bedrijf? Om een weloverwogen marketingstrategie te maken heb je de visie, missie en doelstelling nodig van de onderneming. Als deze geformuleerde richtlijnen vast staan kun je een juiste schakel vinden om een marketingstrategie vast te stellen.
Een marketingstrategie is een belangrijk onderdeel voor de onderneming om zich zo zichtbaar mogelijk te maken binnen de markt en naar de doelgroep. Je wilt opvallen, je wilt klanten aantrekken en groeien qua marktpositie. Zowel offline als online zijn er mogelijkheden om te groeien, denk aan een nieuwe doelgroep(en) aanspreken of andere marktpositie aannemen.
Een strategie, hoe zet je het op?
Zodra de visie, missie en doelstelling van de onderneming vast staat kun je beginnen met de marketingstrategie. Om een strategie te bedenken en op te zetten moet je eerst nog een aantal vragen nagaan.
Vragen zoals
- Wat is mijn marktpositie?
- Wat kan de marktpositie worden binnen een bepaalde tijd?
- Wie is de doelgroep en waar is de doelgroep naar op zoek?
- Wanneer is het beste moment om je doelgroep te benaderen?
- Waar kan je de doelgroep op benaderen?
- Waarmee kunnen de campagnes het beste uit de voeten komen?
- Welke kanalen kunnen we het beste aanspreken?
- Waar staan onze concurrent in de markt en hoe maken zij zich uniek van de rest?
Nu je alle hoofdvragen op papier hebt, is de volgende stap om op alle hoofdvragen zoveel mogelijke subvragen te stellen. Dit geeft je marketingstrategie nog een breder perspectief en details waar je op moet letten als je het marketingplan gaat uitvoeren.
Een aantal tips voor het schrijven van een marketingplan.
Je hebt uiteraard je hoofddoelen, die zijn zeer belangrijk. Maar vergeet nooit om subdoelen neer te zetten, om het hoogste niveau te bereiken heb je eerst tussendoelen nodig. Neem dus in je marketingstrategie mee wat de subdoelen worden. Zo heb je het overzicht van de planning en weet je welke subdoelen er nodig zijn om het hoogste niveau te behalen.
Om uit de concurrerende markt te springen moet je uniek zijn. Let dus op dat je niet een concurrent gaat nadoen, bewandel je eigen pad met eigen ideeën waar je bij de concurrent wel kan zien hoe zij campagnes opstellen en ook wanneer.
Het aanpassen van je marketingstrategie. Het kan best voorkomen dat je na een tijd terug kijkt en denkt, misschien is dit toch niet de beste methode om het doel te bereiken. Vergeet dan niet dat het evalueren van een strategie altijd goed is! Zo behoudt de strategie zijn effectiviteit en kan dit ook ervoor zorgen dat je er nog meer uitspringt dan je concurrenten. Dus onthoudt, het is niet erg om je strategie te evalueren en aan te passen.
Bij het evalueren van je strategie komt uiteraard ook ervaring kijken, door het te doen weet je vaak beter wat werkt en wat niet. Blijf daarom ook alles proberen om je eigen ‘sleutel tot succes te vinden’. Uiteindelijk heb je het toch zelf in de hand.