Google houdt van relevante websites

De economie draait op volle toeren en daarom schieten de websites als paddenstoelen uit de grond. Hartstikke goed natuurlijk maar hoe blijf je relevant voor zoekmachines tussen die duizenden websites?

Ongeveer 60% van de websites draait op WordPress. WordPress is een CMS (content management system) wat het makkelijker maakt om een website op te bouwen en te onderhouden. Het toevoegen van nieuwe functionaliteiten is ontzettend makkelijk omdat er duizenden plug-ins beschikbaar zijn. Dit komt omdat WordPress open source software is waardoor iedere ontwikkelaar hier plugins voor kan schrijven.

Klinkt goed toch?

Zelf ben ik hier erg sceptisch over. Erg fijn dat iedere functionaliteit die je graag wilt beschikbaar is door een plugin te installeren maar de kwaliteit van de website gaat daardoor drastisch omlaag. Dit komt omdat de kwaliteit van de code in de plug-ins niet altijd van goede kwaliteit is. Hierdoor is het zelfs mogelijk dat jouw website door het installeren van een plug-in crashed of erg langzaam zal worden. Verder zal de broncode van jouw website er ook niet beter op worden. Vaak is deze helemaal vervuild met onnodige code waardoor de zoekmachine jouw website niet goed zal begrijpen. 

Dit is absoluut niet de bedoeling!

Mocht je dus gebruik maken van WordPress let er dan goed op welke plugins je installeert en zorg ervoor dat je geen onnodige plug-ins installeert. Het beste is natuurlijk kiezen voor een website systeem dat minder open is. Hierdoor is de kwaliteit van de code gewaarborgd waardoor je dat opzicht al een streepje voor hebt op je concurrentie!

Website autoriteit

Zoekmachines laten websites zien op basis van relevantie. Dus komt jouw website het beste overeen met de zoekintentie van de zoeker, dan komt jouw website naar voren in de zoekresultaten. 

Voorafgaande zijn er wel een paar afwegingen die de zoekmachine maakt om een website als ‘hoog’ resultaat te laten zien. Zo zal de zoekmachine ook kijken naar de autoriteit van de website. Hierbij bedoel ik dat ze kijken naar hoeveel websites er linken naar jouw website om zo te kijken wie de autoriteit is over dat betreffende onderwerp. 

Het is dus erg belangrijk om ervoor te zorgen dat websites naar jouw websites linken om zo aan te kunnen tonen dat jij de autoriteit bent binnen je branche. Dit noemen we linkbuilding. Het moeten wel natuurlijke links zijn. De links moeten dus niet gekocht zijn bij een externe partij welke jouw website op honderden andere websites zet. Dit noemen ze black hat SEO en dat wordt niet gewaardeerd door de zoekmachine. Dit kan er zelfs voor zorgen dat je een penalty krijgt!

Zorg er dus voor dat jij goede informatieve content schrijft waardoor andere websites wel naar jou toe willen linken!

De juiste contentstrategie is de sleutel naar nieuwe bezoekers

25 oktober 2019 heeft Google een nieuwe update doorgevoerd in hun algoritme (BERT update). Met deze nieuwe update begrijpt Google een stuk beter wat er allemaal op jouw website staat. Het is hierdoor dus nog belangrijker geworden om ervoor te zorgen dat wat er op jouw website staat helemaal klopt. 

Kwalitatieve content creatie is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Het internet staat helemaal vol met webpagina’s die niet even goede informatie bevatten. Zorg ervoor dat de de content die op jouw website staat helemaal klopt en aansluit bij de zoekintentie van jouw doelgroep. Hierdoor raak je de juiste snaar en kun je ze gelijk de informatie geven naar waar ze naar opzoek waren!

Mocht je het echt heel moeilijk vinden om je website te verrijken met nieuwe content voor je blog of andere pagina’s wil ik je aanraden om ook eens te kijken naar tekstschrijvers. Dit is hun beroep en de meeste zijn er echt ontzettend goed in. 

Content is meer dan alleen tekst. Ook afbeeldingen vallen onder de noemer content. Probeer je blogs en pagina’s te verrijken met afbeeldingen. Op deze manier wordt je tekst makkelijker leesbaar en ben je ook nog eens vindbaar in de Google afbeeldingen zoekmachine!