Affiliate-marketing

Hogere omzet door de kracht van affiliate marketing

In tijden van crisis is het voor ondernemers met een webshop of dienst extra belangrijk om online goed vindbaar te zijn, meer verkopen te realiseren en meer leads te genereren. Met het inzetten van affiliate marketing is dit haalbaar, doordat deze marketingtechniek eenvoudig in te zetten is kun jij hier de vruchten van plukken.

Maar wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is eigenlijk heel simpel. Je zet andere websites aan het werk om jouw product of dienst op grote schaal te laten zien. Het enige wat zij hiervoor vragen is een commissie op het moment dat zij hebben gezorgt dat jij een conversie of lead hebt. 

Op deze wijze kun je dus heel eenvoudig een compleet leger aan websites aan het werk zetten om jouw product of dienst uit te lichten. 

De commissie die jij eraan hangt is volledig te bepalen door jou. Wat wij vaak zien is dat partijen een bepaalde percentage van het verkoopbedrag uitkeren. Op deze manier is de commissie variabel.

Wat is affiliate marketing

Hoe werkt affiliate marketing?

In een affiliate programma zitten twee partijen. De publisher en de adverteerder (dat ben jij).

De adverteerder verkoopt een dienst of product via het internet. Hij stelt hiervoor ook materialen beschikbaar zoals bijvoorbeeld een banner of een productfeed.

De publisher (de affiliate partij) promoot aan de hand van het geleverde promotiemateriaal het product van de adverteerder op zijn of haar website. Denk hierbij aan een vergelijkingswebsite, hier kunnen dus jouw producten ook tussen komen te staan.

Dit is natuurlijk een klein voorbeeld aangezien er tal van mogelijkheden zijn om jouw producten te promoten door affiliate marketing in te zetten.

Hoe krijgt de publisher zijn commissie?

Zodra de publisher jouw producten op zijn of haar website plaatst, staat hier een speciale link bij die naar jouw website navigeert. Achter deze link zit een code waarmee het affiliate systeem kan herkennen welke publisher de bezoeker naar jouw website heeft gestuurd.

Zodra deze bezoeker op jouw website komt, wordt er een cookie geplaatst. Indien de bezoeker binnen een bepaalde tijd iets op jouw website koopt, zal de publisher een commissie uitbetaald krijgen. Mocht deze betreffende bezoeker onverhoopt de bestelling annuleren dan kan jij ook de commissie annuleren, omdat deze dan niet meer aan de orde is.

Op deze wijze zul je dus enkel een commissie betalen op het moment dat het voor jou ook iets heeft opgeleverd.

Een echte win-win situatie dus!

De schakel tussen de adverteerder en publisher

Om het tussen beide partijen eenvoudiger te maken zijn er affiliate-serviceproviders. Deze zorgen ervoor dat de kliks en conversies gemeten zijn en dat de betalingen naar de publisher verzorgt worden. Ook kun jij zeer eenvoudig in contact komen met eventuele publishers en zij met jou. 

Ons advies is dan ook zeker om deze tussenpartij(en) in te schakelen, dit maakt het namelijk kinderlijk eenvoudig om van start te gaan met affiliate marketing!

Er zijn verschillende affiliate-serviceproviders, wij zullen er een aantal benoemen:

De schakel tussen de adverteerders en publishers
tradetrackerlogo
Tradedoubler-logo
Daisycon logo
Partnerize logo
Logo awin