SEO-online-marketing

Welke marketingkanalen zijn er?

Er zijn veel marketingkanalen beschikbaar. De grote vraag is eigenlijk, welke kanalen zijn dit en op welke zal ik mij moeten focussen. Om daar iets meer duidelijkheid in te verschaffen beschrijf ik hieronder de meest gebruikte kanalen en hoe je deze kunt gebruiken.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

De meeste ondernemers onder ons hebben een website, mocht je deze nog niet hebben is mijn eerste advies, zorg dat je deze wel hebt ;). Een website bouwen of laten bouwen is de eerste stap in je online zichtbaarheid. Veel mensen denken dat als ze een hele mooie website laten bouwen dat ze direct goed gevonden worden. Dit is echter totaal niet waar.

Technische optimalisatie

Allereerst is het van belang dat de website technisch in orde is. Klopt je code en wordt er goed gebruik gemaakt van H-tags en rich snippets? Zoekmachines kijken niet naar het visuele aspect van jouw website maar puur naar de code die daarachter zit. Het is dus van groot belang dat wat daar staat helemaal klopt. Buiten het technische aspect is content ontzettend belangrijk. Jouw website wordt geïndexeerd en gepositioneerd op basis van een aantal belangrijke pijlers zoals:

  1. Code
  2. Content
  3. Backlinks

Content

Indien jij veel kwalitatieve content op jouw website hebt staan wat aansluit bij de zoekintentie van jouw doelgroep, dan zal jij eerder getoond worden in de zoekresultaten. Er is dan ook een gezegde, content is king. Zorg er dus voor dat de content dat op jouw website staat aansluit bij de doelgroep, lekker leest en de juiste zoekwoorden bevat.

Backlinks

Een backlinks is eigenlijk niets minder dan een andere website die verwijst naar jouw website. De waarde en de impact van backlinks is groot, je moet het zien als de meeste stemmen gelden. Als er meerdere websites met een hogere autoriteit naar jouw website verwijzen, dan moet jullie website wel goed zijn. Het aantal kwalitatieve backlinks is dan ook één van de belangrijkste factoren van de ranking binnen de zoekmachine.

Zoekmachine adverteren (SEA)

Het toepassen van zoekmachine optimalisatie is op de lange termijn essentieel voor je vindbaarheid. Wil jij echter vandaag al resultaten zien? Dan loont het zeker om te investeren in zoekmachine adverteren. Het is mogelijk om in de zoekmachine advertenties te plaatsen. Hier hangt een PPC model achter. Dit staat voor pay per click. Dit houdt dus in dat je als adverteerder betaald per klik. Binnen Google Ads (het advertentiesysteem van Google kun je aangeven hoeveel je maximaal wilt betalen per click. Dit kun je per zoekwoord instellen.Het nadeel van zoekmachine adverteren is dat zodra jij de geldkraan dichtdraait, jouw advertenties niet meer getoond worden. Het is dus belangrijk om altijd te blijven investeren in SEO. Dit levert jou gratis bezoekers op!

Social media marketing

Adverteren op social media kan ontzettend lucratief zijn. Het is hierbij namelijk mogelijk om heel eenvoudig jouw doelgroep te bereiken. Als we Facebook even als voorbeeld nemen, zij weten al heel veel over jou zoals:

  1. Interesses
  2. Leeftijd
  3. Geslacht
  4. De pagina’s waar je fan van bent
  5. Je functie
  6. enzv

Kortom, Facebook weet heel goed wie jij bent en wat je doet. Precies deze informatie kunnen wij gebruiken voor advertenties. We kunnen dus bijvoorbeeld een advertentie tonen aan mannen tussen 25 en 30 jaar die geïnteresseerd zijn in vissen.

Content marketing

Eerder gaf ik al aan dat content heel belangrijk is voor een website. Content is king. Het is dan ook heel belangrijk om te kijken waar jouw bezoekers naar op zoek zijn en hier content voor te schrijven. Dit kan in enorm veel verschillende mogelijkheden. Denk hierbij aan nieuwsberichten, blog artikelen of projecten die je al hebt afgerond. Om jouw artikel een extra boost te geven kun je afbeeldingen en/of video’s toevoegen. Kijk eens binnen de Google search console waar jouw bezoekers naar zoeken. Ook zijn er tal van webtools waar je eenvoudig onderwerpen voor jouw nieuwe tool mee kunt scoren.