Met een SSL certificaat creëren wij een beveiligde laag in de verbinding tussen de server en de gebruiker zijn internet browser (zoals Google Chrome, Mozilla Firefox of Microsoft Edge). Zodoende kunnen kwaadwillende niet meer bij gegevens – zoals gebruikt bij het inloggen bij internetbankieren – die via het internet verstuurd worden.
Zoekmachines zoals Google geven prioriteit aan websites, die een SSL certificaat geïnstalleerd hebben. Dit komt dus ten gunste van je positie binnen de zoekresultaten ten opzichten van concurrenten die dit niet hebben.
Wat is SSL?
SSL staat voor Secure Sockets Layer. Tegenwoordig werken we met een opvolger genaamd TLS (Transport Layer Security), maar in de volksmond noemen wij dit nog steeds SSL.
Deze laag zorgt voor een beveiligde verbinding tussen de internetbrowser en de server waarop de website staat. Je kunt dit het beste vergelijken met door de douane lopen op het vliegveld.
Hoe herken je een SSL certificaat?
Alle browsers tonen een slotje naast het domeinnaam in de adresbalk. Als dit slotje aanwezig is en niet is doorgekruist, kun je aannemen dat de website beschikt over een beveiligde verbinding. Je kunt op het slotje klikken, om te zien wat voor SSL certificaat geïnstalleerd is. Hier kom je de volgende namen vooral tegen: LetsEncrypt, Comodo en GlobalSign.
Mocht je niet zo’n slotje zien, dan kun je het nog altijd herkennen aan een domeinnaam dat begint met https://.
Wat kost een SSL certificaat?
De prijzen voor een SSL certificaat variëren van nul euro tot enkele honderden euro’s.