De Google search console is voor veel website eigenaren nog onbekend terrein terwijl dit van enorme waarde kan zijn voor de keuzes die je moet maken voor jouw website. Met de Google search console zie je een aantal enorm belangrijke elementen:
- Hoe vaak jouw website wordt getoond in de zoekresultaten
- Hoe vaak wordt er op jouw website geklikt in de zoekresultaten
- Op welke zoekwoorden wordt jouw website gevonden
- Wat is de gemiddelde CTR (click through rate)
- Wat is de gemiddelde positie van jouw website in de zoekresultaten
- Hoeveel pagina’s zijn geïndexeerd en zij hier problemen mee?
Kortom je kunt enorm veel informatie uit deze software halen wat van waarde kan zijn voor jouw online marketing strategie.
Sitemap toevoegen
Binnen de Google Search Console is het mogelijk om een sitemap in te laden. Een sitemap is niets minder dan een XML lijst met pagina’s waar jij op gevonden wilt worden. Deze lijst is dus eigenlijk een blauwdruk van jouw website en geeft de zoekmachines een betere indicatie van hoe jouw website precies in elkaar zit.
Handmatig indexeren van pagina’s
Als je een nieuw blogartikel plaatst op jouw website dan wil je dat deze natuurlijk zo snel mogelijk in de zoekresultaten te vinden is. Als je moet wachten op Google kan dit altijd even duren tenzij je bij Google de reputatie hebt vaak kwalitatieve content te plaatsen. Je kunt handmatig bij Google aanvragen een pagina te indexeren. Het nieuwe artikel zal meestal binnen een half uur vindbaar zijn in de zoekresultaten. Dit kun je uiteraard ook gebruiken indien je een tekst hebt aangepast en dit opnieuw wilt laten indexeren.
Links inzien
backlinks en interne links zijn enorm belangrijk voor jouw website. Interne links zorgen ervoor dat jouw bezoeker en de zoekmachine beter over de website kan navigeren. Backlinks zorgen ervoor je hoger in de zoekresultaten terecht komt. Let hierbij wel op dat het kwalitatieve backlinks zijn. Binnen de Google Search Console kun je de links inzien en zie je waar deze vandaan komen, waar het meest naar gelinkt wordt en welke websites het meest naar jouw website verwijzen. Dit kan relevant zijn omdat je zo ook foute websites kunt inzien en ervoor zorgen dat deze link verwijderd wordt. Een verkeerde link kan namelijk schade aan brengen op jouw posities.