De waarde van een review

Iedereen kent het en maakt er gebruik van. Of je nou een telefoon wilt kopen, een hotelkamer wil boeken of op zoek bent naar een goed restaurant, iedereen kijkt toch naar de reviews van anderen. Maar wat voor invloed heeft het op de klant en op het online gedeelte van jouw onderneming?

Hoe belangrijk is een online review nou?

De waarde van online reviews is groot, tegenwoordig is het voor bedrijven noodzakelijk om zich er op te richten, want als klant wordt je onbewust toch beïnvloed door de reviews van anderen. Als je op zoek bent naar een restaurant en twijfelt over welk restaurant je moet kiezen, dan kiest men eerder voor een restaurant met een beoordeling van 8,1 uit de 400 reviews in plaats van een 6,2 uit 250 review. Doordat mensen hun keuze vaak laten afhangen van de aantal positieve reviews richten steeds meer bedrijven zich op reviewmarketing.

Nieuwe vorm van mond tot mond marketing

Reviews, wat in de volksmond ook wel recensies worden genoemd, is de nieuwe vorm van online mond tot mond marketing. Het geeft klanten een vertrouwd en bekend gevoel bij een onderneming, net of ze het bedrijf al kennen. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat meer dan de helft van de mensen waarde hecht aan reviews Hierdoor heeft een review tegenwoordig meer vertrouwen gekregen dan het verkooppraatje van de verkoper.

Voordelen voor een onderneming

Uiteraard halen ondernemingen ook voordelen uit de reviews. Grote bedrijven zoals Bol.com en Amazon hebben al gemerkt dat er veel voordelen zijn aan reviews. Met aanbiedingen proberen ze klanten over te halen om een review achter te laten. Wat voor exacte voordelen heeft een review nou? Het leidt toch naar meer omzet, meer inzage in de doelgroep en feedback op product & dienstverlening. Met veel (positieve) reviews straal je vertrouwen uit naar de klanten waardoor zij vaker zullen terug komen. Al deze voordelen kan je als ondernemer weer goed gebruiken voor je marketingplan.

Wat is het beste platform?

Nu er zo veel verschillende platformen zijn waar je een review achter kan laten, welke is nu het “ beste”? Zo werkt het alleen niet. Dit omdat elk platform anders werkt en toch een ander soort invloed heeft. Neem Google reviews als voorbeeld, als je er meerdere positieve reviews op krijgt weet Google dat je goed bezig bent. Dit zal ook helpen bij de SEO van je website. Andere platformen worden door de consument weer als meest betrouwbaar gezien, wat weer kan leiden van vertrouwen van de klant. Dus er is geen nummer “één” maar is het wel belangrijk om op zoveel mogelijk platformen reviews te verzamelen.

Een paar tips waar je op moet letten met reviews!

Als klanten review achterlaten is het als bedrijf zijnde goed om daarmee aan de slag te gaan. Voor zowel positieve als negatieve reactie is het handig om te reageren op de reviews van de klanten. Dit geeft aan de klant weer dat het bedrijf er mee bezig is en stimuleert de klant weer om de volgende keer weer een review te schrijven. Zo neem je ook controle over de reviews en kun je negatieve review omtoveren tot een nieuwe klant met de klantvriendelijkheid die je aanbiedt.

Dus vergeet niet om de online reviews bij te houden, ze zijn onmisbaar!